CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, November 26, 2009

SIFAT MARAH..



Assalamualaikum...

Hari ni kita cakap sal sifat marah lak...(^.^)

SIFAT MARAH MEMANG ADA DALAM HATI DAN JIWA INDIVIDU...

Sifat marah boleh merosakkan dan mengakibatkan kemusnahan hidup jika tidak dikawal dengan hati yang rasional dan fikiran yang tenang. Sungguhpun begitu, sifat marah ini boleh dikawal. Namun ia bergantung kepada diri kita sendiri bagaimana hendak mengatasinya.

Cara-cara Mengubati Perasaan Marah

  • Sentiasa ingat kepada ALLAH dan ingatlah bahawa marah itu merupakan sifat buruk yang tidak disenangi oleh orang lain.
  • Ambil wudhuk dan cuba bertenang.
  • Ingat kembali perlakuan buruk kita apabila marah dan bandingkan dengan rupa orang yang sabar dan bersopan.
  • Fikir semula mengapa kita harus marah. Nilai semua punca yang menyebabkan kita marah, sama ada wajar atau sebaliknya.
  • Sentiasa ingat bahawa permusuhan, keganasan, perpisahan dan penceraian boleh berlaku disebabkan oleh perasaan marah.


Cara-cara berhadapan dengan orang yang sedang marah

  • Beri peluang orang yang sedang marah itu bercakap atau meluahkan terlebih dahulu punca kemarahannya.
  • Tidak menyambuk dan merendah-rendahkan percakapannya.

Sebaliknya cuba jadi pendengar yang paling setia.

  • Kaji punca kemarahannya dan cuba atasi. Sekiranya berpunca daripada kesilapan sendiri, sebaik-baiknya kita saja yang minta maaf daripadanya.
  • Bertanya beberapa soalan bagi membantu dia menyelesaikan masalah.
  • Terima kemarahannya itu dengan tenang.


Orang kata cakap senang kan?? Tapi cuba kita buat.Yakin boleh!

Renung2kan dan selamat beramal….=)




7 comments:

زهرة حلوة said...

Bismillah..
Assalamu'alaykum warahmatullahi ta'ala wabarakatuh..
kaifhaluki?
=) menarik2..
mmg kna dgn ana..
sbb ana ni yg pelik nye..
ble dgn kaum hawa mmg ana sush na marah tp dgn kaum adam ni..
kmarahan tu cpt je meletus..
ntahla..
ap2 pn..sift ni prlu dibuang dlm diri..
biarlah marah i2 brtempat...
cth qudwah dr Rasulullah SAW..
kmarahannya bkn pd hal2 yg remeh tp pd agama yg diinjak2 kaum kafir..
ap2 pn smg brsama saling mngingatkan dlm kesabaran dn kbenaran..
", salam ukhuwwah!

kakchik said...

Assalamualaikum Eiyna.
Salam Aidiladha!
Terima kasih sebab sudi singgah di blog kakchik.
Menariknya artikel ini. Boleh tak kalau kakchik copy & paste kat blog?
Kalau boleh, tinggalkan jwpn di shoutbox kakchik ya.
Wassalam.

p/s: salam ukhuwah

Awrapurnama said...

marah = berani blh kan.. hehe..
malas = kemampuan ada, tp malas, ni mmbuatkan umat islam lemah..
lemah = xde kuasa, mmbuatkan umat islam blh dipijak-pijak..

kita perlukn org yg berani spt saidina umar.. ;)

kakchik said...

terima kasih eiyna.

Khalifah said...

Waalaikumussalam Zahrah...
Alhamdulillah...bikhair...
Biasala 2...marah kan sifat syaitan...
sket2 nk mrah...sket2 nk mrah...padehal xde pape pn...jd sama2la kita ambik pengajaran...
~salam ukhuwah kembali~

Khalifah said...

Waalaikumussalam kakchik...
Salam Aidiladha jgak....(asiif lambat)
Afwan...
Sama2la kita sampai2kan...berpesan2...
~Ukhuwah fillah kakchik~

Khalifah said...

Dik,marah xmenunjukkan berani...
Teruskan berjuang dik!!!

Post a Comment