CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, November 19, 2009

KEIMANAN ADALAH CAHAYA…

Assalamualaikum...


Maksudnya:
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Alah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit- sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikiannlah Allah menimpakan azab kepaa orang-orang yang tidak beriman.
( Al-An’am:125 )


Saudaraku sesama muslim...
Allah adalah yang Maha Mengetahui hal-hal yang ghaib dan Maha Mampu lagi Maha Perkasa, Allah memberikan hidayah kepada sesiapa yang dikendakiNya, dan sesiapa yang disesatkan Allah maka tiada seorang pun yang sanggup untuk mengubah dan memperbaikinya.

Apabila Allah berkehendak memberikan hidayah kepada seseorang, maka Allah akan melapangkan hatinya, memberikan keimanan dan menghiasi hatinya dengan ketakwaan dan keampunan, sehingga dengan keimanan seseorang tersebut ia berasa bahagia dan dengan ISLAM dia berjaya.

Namun apabila Allah berkehendak untuk menyesatkan seseorang dan tidak memberikan hidayah kepadanya, maka Allah akan menutup hatinya daripada cahaya keimanan, menutup telinganya daripada mendengar kebenaran dan menutup matanya sehingga dia tidak melihat sesiapa pun selain dirinya sendiri maka dunia ini akan terasa sempit baginya 'Seolah-olah dia tengah naik ke langit', atau seolah-olah dia susah bernafas kerana di atas tidak terdapat oksigen yang dapat menolonya untuk terus hidup, Allah juga menjadikan hati orang kafir berasa sempit dan berat, hal tersebut oleh kerana keimanan adalah cahaya dan kekafiran adalah kegelapan, dan orang yang kafir hidup dalam kegelapan sehingga kematian mengejutkannya dan tiada guna segala penyesalan.








Allah berfirman,
Maksudnya;
Dan mereka berkata: "Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. KIta mati dan kita hidup (silih berganti); dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan peredaran zaman". Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.

Mereka itulah orang-orang yang dimateri hati dan penglihatan mereka dan Allah menjadikan dinding penghalang antara mereka dan kebenaran sehingga mereka terlena di dalam kehidupan dunia dan tidak ingat akan akhirat.




0 comments:

Post a Comment