CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, November 22, 2009

KEMATIAN BUKAN PENYELESAIAN



Assalamualaikum..


Ni adalah sedikit ringkasan daripada pembacaan ana…

Jadi,sama2la kita renungkan...


Kesulitan hidup harus dihadapi dan kematian bukanlah penyelesaian kepada segala-galanya.Kehidupan menjadi tujuan,bukan kematian.Kematian adalah akhir kehidupan duniawi.Masa kehidupan di dunia yang menentukan hasil kehidupan kita di akhirat.Manusia diangkat sebagai khalifah oleh Allah di alam ini adalah untuk bekerja dan berusaha di dalamnya.
Seluruh makhluk baik di langit mahupun di bumi,akan mengalami kematian hanya sekali sahaja.

Firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 68:
Maksudnya:Dan tiupkanlah sangkakala, maka matilah siapa yang ada di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian, ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka mereka akan berdiri menunggu (keputusan amalan masing-masing).



Untuk mencegah manusia berputus asa dan agar ia tetap bahagia dalam keadaan apa sekali pun, Rasulullah SAW bersabda : “Siapa pun di antara kalian tidak boleh meminta kematian atas kesulitan yang menimpanya,dan hendaklah ia mengucapkan;
“Ya Allah,hidupkanlah aku selama kehidupan ini lebih baik bagiku, dan wafatkanlah aku apabila kematian itu lebih baik bagiku.”



Meminta mati dilarang bukanlah kerana pertimbangan akan apa yang bakal ditemui sesudah itu semata-mata.Di samping itu juga,sesungguhnya mengharapkan panjang umur didorong kerana boleh jadi hal itu membuat seseorang berkesempatan mendapat petunjuk dan bimbingan.


Sabda Rasulullah SAW: “Janganlah kalian meminta kematian,kerana sesungguhnya apa yang bakal ditemui amat menakutkan, dan sesungguhnya merupakan kebahagiaan kalau hamba berumur panjang hingga Allah menganugerahinya taubat.”


Sahl bin Abdillah at-Tustari berpendapat bahawa tidak ada yang mengharapkan kematian kecuali salah satu dari tiga jenis orang;
1.Orang yang tidak tahu perkara setelah mati
2.Orang yang melarikan diri dari takdir Allah
3.Orang yang merindukan pertemuan dengan Allah

Akan tetapi,kecintaan hamba untuk bertemu tuhannya harus diwujudkan dengan ketaatan kepadaNya.Salah satu ketaatan yang paling utama adalah beramal di ala mini sesuai dengan tuntutanNya.


Diriwayatkan dari Ubadah bin ash-Shamit dari Nabi SAW bahawa baginda bersabda: “Barangsiapa mencintai pertemuan dengan Allah,Allah akan mencintai pertemuan dengannya. Demikian pula,barangsiapa membenci pertemuan dengan Allah,Allah akan membenci pertemuan dengannya.”


At-Tirmizi juga meriwayatkan hadis dari Rasulullah SAW: “Orang yang bijak adalah orang yang merendahkan nafsunya, beramal untuk kehidupan setelah mati, tidak menurut hawa nafsunya dan sentiasa berharap kepada Allah”


Sahabat sekalian,kita orang yang bijak kan???? Sama2lah kita beramal untuk akhirat..Ayuh!! Lakukan zikrullah dalam setiap kesempatan,agar getaran jiwa tidak tertutup lagi..


“Maha suci Allah Yang di tanganNya segala kerajaan, dan DIA Maha Kuasa atas segala sesuatu,yang menjadikan hidup dan mati,supaya DIA menguji kamu,siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan DIA Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk ayat 1-2)


P/s:Utk sahabat ana (anda tahu siapa anda)…Berjuanglah!!!


Hidup penuh masalah.Indahnya hidup adalah bagaimana cara kita menghadapi dan mengatasi masalah tersebut. Ana sayang kalian…




0 comments:

Post a Comment