CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, December 11, 2009

24 Zulhijjah...

Assalamualaikum...
Hari ni dh 24 Zulhijjah...Alhamdulillah..dh bertambah lg usiaku... InsyaAllah betul kalau diikutkan kiraan dlm bln ISLAM.. Sedikit post ringkas sebelum kaki terus melangkah... Nk share kisah Saiyidina Ali Bin Ali Talib..

Kelahiran bayi pertama di bawah naungan Kaabah telah menggembirakan seluruh kaum arab Quraisy. Seorang insan agung yang menjadi pembela dan aset kepada bangsa, agama dan negaranya. Dialah Saidina Ali bin Abu Talib khalifah ar-rasyidin yang keempat. Di zaman beliaulah negara arab telah menjadi sebuah empayar yang cukup digeruni.

Namun kebangkitan kekuasaan dan pengaruh negara arab ini bukan semata-mata kerana mereka memiliki aset kekayaan hasil bumi atau keuntungan perdagangan, akan tetapi harta yang bukan harta yang dijadikan aset iaitu remaja yang telah berjaya dibangunkan.

Ketokohan Saidina Ali sebagai seorang khalifah sebenarnya telah diasah dan digilap semenjak dari kecilnya. Keberkatan hidup bersama Rasulullah saw dan dididik oleh Baginda sacara langsung telah berjaya membina keperibadian Saidina Ali yang sangat luar biasa. Apabila berada di tengah-tengah masyarakat, ramai yang tertawan hati. Bila berhadapan dengan musuh sangat digeruni.

Beliau adalah kanak-kanak pertama memasuki Islam. Bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah swt dan nabi Muhammad saw adalah pesuruhNya di hadapan Baginda sendiri. Penyaksian dibuat apabila terkesan dengan akhlak Baginda ketika beribadat menyembah Allah swt.



P/S: Utk sahabat2,doakan ana thabat dgn mutabaah amal.. thabat dgn ajaran2 islam... thabat dgn ilmu2 islam.. dan thabat dgn segala-galanya... sedarkan ana jika ana lalai.. peringtkan ana dgn kematian.. sesungguhnya dgn pertambahan umur menandakan tnda hampir dgn hari yang dijanjikan.. tanda peringatan dr Tuhan... hakikatnya usia semakin berkurang..kembali ke pangkal jalan..


3 comments:

Hamba Allah said...

SANAH HELWA!!!

salam ziarah kak..
smga akak tabah ya..

nk ucapkan selamat tinggal kat akak..
terima kasih sblm ni yg pernah kuatkan semangat kite..

smga akak sentiasa dirahmati Allah..
sentiasa igt kite dlm doa akak ye.

jemput ke blog kite kak..

*** SMGA DIPANJANGKAN UMUR DAN DIMURAHKAN REZEKI..SMGA DIERMUDAHKAN SEGALA URUSAN. AMIN!

salam ukhuwah fillah abadan abadaa..

Sentiasa ingat kite dlm doa akak yer...

Anonymous said...

salam ziarah..semoga enti thabat dalam perjuangan..walaupon ana tidak kenal enti...kita tetap saudara sesama islam...semoga thabat dalam segalanya..dan dipermudahkan jalan oleh ALLAh...

.:khaulah al-azwar:. said...

salam alaiki ukhti amna..minta maaf sesgt kerana lambat respon (-_-)..insya-Allah ana doakan semoga anti thabat dalam semua perkara!

ambil pengajaran dari padi..walaupun selama ini kita lihat ia membosankan bukan? sebab kemana arah angin die follow je..tapi sbnarnya apa yang kita liht hnyalah daunnya sahaja tapi batangnya walaupun angin skuat mana pun..ia ttp berdiri tgk (tp kita x prasn sgt sbb ianya kecil)..jd cntohilah padi..kemana sahaja anti prgi sesuaikn diri ngan prskitrn tp in the same time ttpkn pndirian kita/prinsip hidup iaitu untuk mndpt mardhatillah...(^_^)

p/s : sori..pnjg sgt komen

Post a Comment