CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, August 22, 2010

Setelah 9 hari..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah... Syukur ke hadrat Ilahi dengan limpah dan kurniaNya dapat lagi kita sama-sama meneruskan puasa di bulan Ramadhan ini..(ayat cam pengerusi majlis lak)

Hidup kat perantauan ni macam-macam dugannya. Ada pahit ada manis…Jadi semuanya masam-masam manis..hahaha Macam masakan je..

Alhamdulillah,tahun ni masih lagi mampu bertahan berbuka, bersahur, bertarawikh & berqiam tanpa keluarga..Biasanya rutin kat rumah bulan-bulan puasa ni memang tak leh lepas kebab sebagai juadah buka puasa. Jadi, setelah 8 hari berpuasa, akhirnya hari ke 9 ni baru dapat makan makanan itu..heheh Memang dah lama kempunan..tahap ibu-ibu mengandung mengidam je rasanya. Cuba tengok gambar…





Ehm…sedapnya! Orang bagi free lagi sedap. =P lalalalala~
Ni pun memang ada orang bagi,bukannya beli sendiri..hehehe
Nak harap nampak muka ni kat bazaar?? Mintak maafla…Nak bersesak-sesak..Memang migraine.


Susah betul nak dapat kebab roti selain kat rumah.. Kalau ada pun,roti john.. Paling banyak semua roti pita. Bukan tak suka,cuma tak
kenyang.

Eh2,banyak pulak membebel pasal makanan ni..



Sebenarnya nak cakap pasal kelebihan memberi makan kepada orang yang berpuasa.


1. Umat Islam yang berpuasa Ramadhan digalakkan melakukan amal soleh sebanyak mungkin seperti bersedekah, menolong orang yang susah, memberi atau menjamu makanan bagi orang yang berpuasa dan sebagainya kerana sedekah yang paling afdhal ialah bersedekah di bulan yang mulia iaitu di bulan Ramadhan.
2. Islam merupakan agama yang sangat menitikberatkan keharmonian dan kesejahteraan masyarakat. Oleh itu segala perkara yang dapat melahirkan persefahaman, kasih sayang dan hormat menghormati di antara satu sama lain tidak pernah diabaikan.

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”. (At-Tirmidzi)

“Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa, maka diampuni dosanya dan dibebaskan dari api neraka dan mendapatkan pahala seperti orang-orang yang berpuasa tersebut tanpa dikurangi pahalanya sedikitpun”
(Hadith Riwayat Ahmad, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)



P/S: Syukran Jazilan kepada yang sudi belanja diri ini... Kalau awak nak belanja hari-hari pun boleh...=)
JOM BERAMAL!



0 comments:

Post a Comment