CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, November 17, 2010

Eid Mubarak!!


Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar.. Walillahilhamd..


Solat hari raya dan sembelih korban
Dari Al-Barra, katanya; "Aku mendengar Rasulullah berkhutbah, sabda baginda: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim)

Tidak makan sehingga selesai solat Eidul Adha.
Diriwayatkan dari Buraidah ra. ia berkata : Adalah Nabi saw kelu
ar untuk solat eidul fitri selepas makan terlebih dahulu dan tidak makan pada eidul adha sehingga beliau kembali dari solat hari raya. ( H.R : Ibnu Majah, At-Tirmidzi dan Ahmad)

Tidak melalui jalan yang sama waktu pergi dan balik solat hari raya.
Diriwayatkan dari Jaabir ra. ia berkata : Adalah Nabi saw apabila keluar untuk solat hari raya ke mushalla, beliau menyelisihkan jalan ( yakni waktu pergi melalui satu jalan dan waktu balik melalui jalan yang lain ). (H.R : Bukhari )



Saat berderai jatuh titisan air mata suci IBRAHIM, melihatkan keteguhan iman anaknya ISMAIL... Di kala itulah bermulanya sejarah agung erti sebuah PENGORBANAN..

Sebak hati ini bila mana mendengar suara serak abah memuja dan memuji ALLAH dengan takbir...

Allahuakbar, macam mana nak raya jauh?? Macam mana kalau tak balik kampung?? (T_T)


Kata Abah; banyak pahala bagi sesiapa yang menghidupkan malam raya... Kalau kat Mekah orang tak tidur sebab menghidupkan malam raya dengan takbir, solat-solat sunat seperti solat sunat tasbih... Kat Malaysia pun orang tak tidur juga sebab sibuk kemas rumah dengan buat biskut..

Kata Abah lagi; Besar pahala bagi orang yang berkorban... Saat jatuhnya titisan darah binatang korban itu dah dapat pahala, belum lagi dengan
memberi sedekah kepada fakir miskin.


Kata hati; tak raya dengan keluarga pun satu pengorbanan.. sebab mujahadah menuntut ilmu ALLAH.. MUJAHADAH itu PAHIT kerana SYURGA itu MANIS... =)

Buat semua sahabat sahibah ; marilah sama-sama kita hayati erti pengorbanan yang sebenar... Salam AidilAdha..kullu am wa antum bikhair...

Kepada yang tengah berjuang untuk menduduki final exam...buat yang terbaik, jadi yang terbaik kerana belajar itu juga 1 ibadah...


Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar.. Walillahilhamd...



0 comments:

Post a Comment